Вихід Вхід Реєстрація

Меню сайту
Хмаринка тегів
Block title
Block content
Форма входу
Освітні сайти

Каталог статей

Головна » Статті » На допомогу класному керівнику » На допомогу класному керівнику

Свято зустрічі птахів
 

 

СВЯТО ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ

 Сценарій Короткої Тетяни Олександрівни, заступника директора з навчально-виховної роботи облЦЕНТум

 

Мета:              Розширити і поглибити знання про весняні явища за допомогою художнього слова. (приліт птахів. Штучні домівки для птахів) виховати любов до птахів, до природи, ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни.

 

Сцена:            3 "шпаківні” для інсценізації, надпис  "Свято зустрічі птахів”, малюнки птахів.

 

Маски:            Сонячні промінці (2 шт.), квіти (4 шт.), віночок, костюм весни, вода в відерці, пшениця, шнур, черв’як, кошик з 2 "жайворонками”, абетка, шпаки (7 шт.), трясогузка, ластівка, горобець (1 шт.), соловей, стриж, зозуля, кішка.

 

Музичний Запис:      Мелодія вальсу на початку свята, пісня "Ой, минула вже зима”, пісня  "Йде весна”.

 

Інші атрибути:           Шпаківні, будинок для мухоловок, синичники., малюнок 2-х яєць, стенд – зимуючі птахи

 

(Звучить музика. Діти-квіти розбігаються по залу, присідають і вдають, що сплять. Дві дівчинки-сонячні промінчики бігають між ними і дзвіночками будять їх від сну).

 

1-й сонячний промінчик:    Годі, квіточки, вам спати

Час давно вже вам вставать

Гляньте, сонечко сміється

В небі жайворонок в’ється

В’ється, радісно співає

Він весну вам сповіщає.

 

2-й сонячний промінчик:    А весна та чарівниця

Щиро вам несе гостинці

Пташка, рибка, звір на волі

Божа бджілка, квітка в полі –

Всі весною оживають

Весну-красну прославляють.

 

(Квіти пробуджуються, позіхають, встають)

 

1- квітка:         Що трапилось? Чую дзвін!

Та звідки він?

 

2- квітка:         Хто нас розбудив

ми так солодко спали  (позіхає)

 

3- квітка:         Ой, а мені холодно, я змерзла.

 

4- квітка:         Я здогадалась! Мабуть це вже весна.

 

1-квітка:          То чому не чути співу пташок.

 

2-квітка:          І струмочки чомусь не дзюрчать

 

3- квітка:         Певно ми зашвидко прокинулись, давайте ще поспимо.

 

(Хочуть знову заснути, але промінчики настирливо будять їх дзвониками).

 

4- квітка:         Ні, ви чуєте? Нас справді хтось хоче збудити.

 

1 промінчик:  Прокидайтесь, прокидайтесь

Це ми сонячні промінчики

 

2 промінчик:  Досить спати милі квіточки, на вас чекає велика справа.

 

1-квітка:          На нас? Але ж ми такі маленькі, безпомічні. Хіба ми можемо комусь допомогти?

 

1 промінчик:  Вставайте, будемо весну закликати

Перелітних птахів зустрічати

Бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих.

Здавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перелітні птахи.

 

2 промінчик:  То ж давайте любі друзі

пісню заведемо

будем весну прославляти

веснянки співати

 

(Пісня "Ой, минула вже зима)

 

Дитина 1:       Це куди подівся сніг

З гірки біля дому

Він струмочками побіг

Не догнать нікому.

 

Дитина 2:       З ним втекла сама зима

по одній дорозі

гляньте льоду вже нема

і нема морозів.

 

Дитина 3:       Там струмочок веде свою

пісеньку в долині

скоро проліски в гаю

розцвітуться сині

 

Дитина 4.:      Бач, трава зазеленіла

чуєш, річка зашуміла

пісня лине над полями

небо кличе журавлями

то зелена веснонька пишно йде.

 

Дитина 5:       По всіх усюдах пісня лине

усе пробуджує від сну

і всі комашки, всі рослини

вітають чарівну весну

Весна іде, весна іде

Весну вітайте, діти

Пташиний спів вона несе

Тепло і перші квіти

 

(Діти виконують пісню "Йде весна”. В цей час заходить, кружляючи в танку, весна).

 

Весна:             Добрий день, любі діти

Добрий день всім гостям свята

Знаю, ви мене чекали

І пісні мені співали

Зла зима мене не пускала

Холодними снігами замітала

Але ви її прогнали

І мене, свою весну

Дружно врятували

Вийшла я з лісу, лугові вклонилась

Від вітру і сонця луг зазелинився

А до мене трави у полях вигинались

А за ними в лузі заквітали квіти

Починаю, друзі, по Землі ходити.

 

Дитина:          Весняночко-паняночко

Де ти зимувала?

 

Весна:             У садочку на пеньочку

Пряла на сорочку

 

Дитина:          Ой весна, весна, днем красна

Що ти нам принесла!

 

Весна:             Принесла вам літечко

Щоб родило житечко. А ще принесла я вам свято "День зустрічі птахів”, бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих. Віддавна вважали, що тепло приносять саме перелітні птахи.

Обряд зустрічі птахів влаштували 22 березня на свято Сорока святих. Напередодні випікали 40 фігурок у вигляді птахів їх називали "жайворонками” чи "голубами”. (роздає дітям "жайворонків”).

Рано-вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду. Коли вилазили на дерево, то приказували:

 

Діти разом:     Пташок викликаю

З теплого краю

Летіть соловейки

На нашу земельку

Спішіть ластівоньки

Пасти корівоньки

 

Весна:             Після цього стежили за тим, коли над ними пролетить якийсь птах. Це була добра ознака. Особливо раділи, якщо над головами з’являлись дикі гуси. Кожен брав соломинку і жбурляв услід птахам. Діти імітують рухи,  приказуючи: -  Гуси, гуси! Нате вам на гніздечко, і на здоров’ячко, а нам на тепло.

 

Ведучий:        Весна-красна, ми дуже раді вітати тебе в нашому краю. Ми раді твоїм дарункам: теплу, першим квітам, пташкам, свято, яке ти нам принесла, святкують разом з нами сотні тисяч школярів. Для пташок вони готують тисячі штучних домівок. Ми любимо наших пернатих друзів. Це наші незамінні помічники в боротьбі з шкідниками полів, лісів, садів.

Сьогодні до нас завітали юннати гуртка "Людина і довкілля” - учні з обласної школи-інтернату.

 

Дитина:          Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево. Але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім знову повертатися можуть лише птахи. І то не всі.

Мандрують птахи по-різному. Одні поодинці, інші – великими зграями. Але як би птахи не летіли вони завжди летять одним і тим же шляхом. Як же пташки знають куди летіти? Хто їм показує дорогу?

Більшість вчених вважає, що птахи звіряють напрям по сонцю і зіркам. Довгий Час вважали, що молоді птахи летять за старими. Але виявилося, що це не так. У зозуль, наприклад, старі птахи летять окремо від молодих. Отже, з’являючись на світ, птахи уже знають, куди вони повинні летіти з настанням холоду і за яким маршрутом.

Знають вони і те, коли потрібно вирушати в дорогу і що перед великим шляхом потрібно "нагуляти” жир, щоб підтримувати сили в далекому в важливому перельоті. Адже, є такі птахи, які можуть долати відстань 8000 км без жодної зупинки.

 

Ведучий:        Ось уже скоро і  перші птахи до нас прилетять. А чи все у нас готово. Як зустрінемо пташок? Для них треба хатки нові із рівненьких дощок.

 

(Діти йдуть за куліси).

 

Дитина:          Андрій взяв татів молоток

І каже: Знаєш, татку.

Тепер іду я у садок

Хатинку будувати

Шпаки в садок нам прилетять

Коли весна прилине

В моїй хатинці закладать

Шпаки почнуть родину

А тато каже: Все це так

І до синка сміється

А знаєш, як хатинка ця

Що ти будуєш зветься?

 

(Діти повертаються зі штучними будиночками для птахів).

 

Ведучий:        Діти, а як же називаються такі будиночки. А чи знаєте, як правильно їх будувати.

 

Дитина 1:       Запам’ятайте! Не можна майструвати пташині будиночки з фанери, бо в них холодно і неспокійно – фанера звукопроникна.

 

Дитина 2:       Дошки вистругують рубанком тільки з однієї сторони, всередині будиночків вони повинні залишатись не виструганими, щоб пташки могли чіплятись за них лапками.

 

Дитина 3:       Кришки будиночків краще зробити не плоскими, а випуклими, щоб з них краще стікала дощова вода.

 

Дитина 4:       Птахи не поселяться в будиночку, якщо вхідний отвір або льоток буде занадто вузьким або занадто широким.

 

Дитина 5:       Пташиний будинок треба збити так, щоб в ньому ніде не було щілин.

 

Дитина 6:       Синичник повинен бути глибоким і тісним – так зручніше синицям.

 Дитина 7:       Будиночок для мухоловок і горихвісток пофарбуйте зсередини крейдою – це подобається синицям.

 

Дитина 8:       Якщо в звичайному поліні ви висвердлите отвір достатньої довжини, то одержите житло для мухоловок і достатньої довжини, то одержите житло для мухоловок і горихвісток.

 

Дитина:          Майстрували не лінились

Все в нас зроблено на лад

Всі будиночки готові

І пташки уже летять

 

Дитина:          Лунає клич з усіх країв

Лунає клич з-за гір, з ріки

Весна прийшла

Давай шпаків

У гості просимо, шпаки!

 

Горобець:       Дім Новий! Кому? Шпакам?

Захоплю його я сам!

Я шпакам, я шпакам

Теремок цей не віддам

Я – розумний молодець

Славний хлопець-горобець!

Цінь цвірінь – Плиг-плиг-плиг.

В дім новенький на поріг.

 

(Ховається за одну "шпаківню”. Фонограма "Голоси птахів”).

 

Прилітають шпаки – 7 чоловік. Попереду старший шпак, за ним – 3 пари шпаків. Хлопчик і дівчинка.

 

Старий шпак: Ми у ріднім краї знову

А чи все нам тут готове?

Де б нам сісти, відпочити

Та водиченьки попити?

(Побачили шпаківні)

О! Збудували нам доми

Ну й доми, як тереми

 

Хлопчик:        Прилетіли! Прилетіли!

Прилетіли вже шпаки.

 

Дівчинка:       Зачекайте, любі птиці,

Вам дамо зерна й водиці.

 

(Відеречко з водою і насипають пшеницю).

 

Хлопчик:        Гей, летіть шпаки сюди,

До зерна і до води

 

Шпаки:  (поївши)

Збудували нам доми

Не доми, а тереми

(перебиваючи один одного)

Цей  будинок буде мій

А це – мій

А це мій!

 

Старший шпак: Тихше, галас на здіймайте

Краще парами ставайте

Зараз я вперед піду

По домах вас розведу

Першу пару поведу

Першій парі дім знайду.

 

1 пара  шпаків: Ну ходім, ну ходім!

Нас новий чекає дім

Ох, до чого ж гарний він –

Тепло, затишно у нім

 

(Перша пара ховається за шпаківнею)

 

Старий шпак: (другій парі)

Вас тепер я поведу

Вам також я дім знайду

 

2 пара  шпаків: Ну ходім, ну ходім

Нас новий чекає дім

Ох, до чого ж гарний він –

Тепло, затишно у нім

(ховається за шпаківнею)

 

Старий шпак: Третю пару поведу

Третій парі дім знайду

 

3 пара шпаків: Ой, ходім, ой ходім,

Ми в новий в’їжджаєм дім!

 

Горобець: (визирає з-за шпаківні)

Тут живуть вже пожильці

Неабихто – горобці!

(передражнює шпаків)

Ох, до чого ж гарний дім,

Тепло, затишно у нім.

 

3 пара шпаків: Горобці! А ну тікайте!

 

Горобець:       Не втечу, і не лякайте.

 

3 пара шпаків: Забирайся звідси враз, -

дім збудовано для нас!

 

Горобець:        будинок цей люблю

Звідси й кроку не ступлю

 

3 пара шпаків: Що нам діяти – робити

Де ми, бідні. Будем жити (плачуть)

 

Старший шпак: Заспокойтеся, малі

Киньте сльози і жалі

Ми вас виручили з біди  (кличе всіх)

Гей, шпаки, летіть сюди.

 

(Шпаки оточують Старшого шпака, про щось домовляються, а потім роблять з мотузки петлю, розкладають її на землі, а всередину кладуть "черв’яка”)

 

Старий  шпак:  (співає)

А  виходь, горобець

Подивись, горобець

Ось лежить черв’ячок

Солоденький бочок.

 

Горобець:  (визирає)

Черв’ячка кортить мені

Може з’їсти, а чи ні.

 

(Вилітає з шпаківні)

 

Старший шпак: Ти, горобчику, не бійся

Зерно клюй, води напийся

Черв’ячком поласуй теж.

 

(Горобець починає клювати черв’яка, шпаки в цей час швидко затягують петлю.

 

Шпаки:           А тепер вже не втечеш!

 

Горобець:       Що ви робите? Пустіть!

Може вам набридло жить?

Знайте вдачу ви мою

Я всіх вас один поб’ю!

 

Шпаки:           Тихше, тихше, ба який!

Зерно клюй, водичку пий.

Ось тобі черв’ячок – солоденький бочок

З’їж його, поласуй трішки

 

(З’являється кішка)

 

Шпаки:           Кішка! Кішка! Кішка! Кішка!

 

(Шпаки відлітають, горобець стрибає на одній нозі, намагається вирватись з петлі.

Кішка повільно підкрадається до нього. Горобець від страху завмирає на місці)

 

Кішка:  (улесливо)

Ну, горобчику, стрибай

Не втомились ніжки?

Ти потрапив так і знай

В пазурі до кішки

Горобець, горобець

З’їм тебе я – ї кінець.

 

Горобець:       Що ж це буде з горобцем?

Кішка з’їсть,  мене живцем

Ой, рятуйте! Всі сюди!

 

Шпаки:           Добре, виручим з біди.

 

(Шпаки визволяють горобця з петлі і всі розлітаються.

 Кішка стрибає на те місце, де був горобець, але вже пізно)

 

Кішка:             От невдача так невдача!

Ну нехай вже буде так

Я за птахом не заплачу

Худорлявий, м’яса мало, -

Їсти б я його не стала

 

(Облизуючись, іде геть. Горобець і шпаки злітаються знову)

 

Горобець:       Друзі, щира дяка вам

Хату вашу я віддам

До побачення! Прощайте

А за клопіт – вибачайте.

 

Шпаки:           Ти шпаків не забувай

В гості, друже, прилітай!

 

Горобець:       Я за послугу велику

Не забуду в. довіку

 

Шпаки:           1. У шпаків сьогодні свято

Прилетіли ми в садок

І на свято в нашу хату

Щиро кличем всіх діток.

 

2. Повернулися ми з півдня

В свій садок у рідний край

І весну-красну принесли

Мальовничий дивограй

 

(Фонограма  "Голоси птахів”. Шпаки розлітаються).

 

Ведучий:        Ось яка оказія сталася з нашими першими гостями – шпаками і забіякою-горобцем. А ось чи можна вивішувати шпаківні, синичники, мухоловочники одразу в один час? На це питання нам дасть відповідь Абетка природничих знань.

 

Абетка:           Добрий день, дорогі друзі. Я – Абетка  природничих вітаю вас зі святом "Зустріч птахів”. Для того, щоб ваші домівки заселили потрібні господарі, їх не можна вивішувати всі одразу. Шпаківні і трясогузочники розвішують з 20 березня по 10 квітня, тобто під час прильоту хазяїв, синичники до 15-20 квітня, а мухоловочники будуть доречі тільки до 1 травня.

Діти, на наше свято завітали не лише шпаки, а й інші перелітні птахи. Пташка, яка ось-ось прилетить до нас невеличка, завбільшки з горобця, на порівняно довгих тонких ногах. Забарвлення оперення біле і сіре, щоки білі, решта голови і горло – чорні. Це дуже рухливий птах. Часто можна побачити як він жваво бігає по землі. Та найхарактернішим для цієї пташки є дуже довгий хвіст, який вона швидкими рухами весь час підсмикує догори. (це трясогузка)

 

(Приліт трясогузки. Фонограма "голоси птахів”)

 

Трясогузка:     Мене звуть трясогузка або біла плиска. В народі кажуть, що своїм хвостом я кригу розбиваю, бо прилітаю саме під час скресання річок і часто мене можна побачити на крижинах. Я люблю оселятись поблизу води струмка, криниці чи великої калюжі. Охоче  селюсь і поблизу людей – в клунях, під стріхою, в дуплах дерев, просто на землі. я принесла вам на крильцях не лише весняні дні, а й цікаву вікторину про птахів.

 

1.    У якого птаха найбільша сім’я?  (сіра куріпка, 26-28 пташенят)

2.    Чи бувають перелітні звірі?  (кажани)

3.    У якого птаха найкращий зір?  (у орла, бачить з висоти 3 км у траві мишу)

4.    Гніздо якого птаха схоже на рукавичку? (синиця-ремез)

5.    Назвіть найбільшого птаха України. (дрофа)

6.    Назвіть найменшу пташку України.  (корольок)

 

Абетка:           Птахи приваблюють нас не лише красою польоту, але й приємними, мелодійними голосами. Спів птахів, це сигнал самця адресований самці, щоб полегшити їх зустріч, а головне, попередити інших птахів свого виду про те, що дана гніздова територія вже зайнята. Про одного з кращих співаків моя загадка: Ми пішли до гаю вдвох. Я й сестра Маринка. А в гаю тім тьох та тьох та іще так дзвінко. Що за співанки? Чиї? То співають …  (солов’ї)

 

 




Джерело: http://zastupnik.at.ua
Категорія: На допомогу класному керівнику | Додав: Ann (26.03.2011) | Автор: Коротка Тетяна Олександрівна
Переглядів: 7448 | Теги: свято зустрічі птахів | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Вчимося вчитися
Українські Карпати
Лісостеп
Марк Твен
Мішані ліси (Полісся...
Азовське море
Чорне море
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сьогодні на сайті
Розумники і розумниці © 2024