Вихід Вхід Реєстрація

Меню сайту
Хмаринка тегів
Block title
Block content
Форма входу
Освітні сайти

Каталог статей

Головна » Статті » Вчительська вежа » Методична скарбничка

Читання - без нудьги!
ВИДИ РОБОТИ НАД ТЕКСТОМ.

 

1.         Читання тексту вчителем.

2.         Читання учнями вголос.

3.           Напівголосне читання.

4.            Мовчазне читання.

5.            Вибіркове читання.

6.          Вибіркове читання з малюнками.

7.          Вибіркове читання з питаннями.

8.          Читання в особах.

9.             Читання "ланцюжком".

10.           Словникова робота.

11.            Дати повні відповіді на питання до тексту, зачитати їх.

12.            Доповнення тексту розповіддю.

13.            Скласти кінцівку до даного початку.

14.            Скласти початок розповіді за даною кінцівкою.

15.            Складання плану до тексту.

16.            Поділ тексту на частини і підбір заголовків.

17.            Складання плану до окремих частин тексту.

18.            Читання на одній ноті.

19.            Чергування головного імовчазного читання.

20.            Читання із зміною темпу.

21.            Читання-гудіння.

22.            Інтонаційне читання.

23.            Читання виду "Пташиний базар".

24.            Читання частини тексту, що найбільше сподобалось.

25.            Читання уривку, що викликає сум, радість, співчуття.

26.            Читання опису.

27.            Читання характеристики героїв.

28.            Зачитати рядки, де виражається ставлення автора до героя.

29.            Зачитати питальні (окличні) речення.

30.            Читання тексту з поміткою незрозумілих слів.

31.            Читання тексту з першою закритою буквою у слові.

32.            Читання тексту з пропущеними словами.

33.            Читання за смужкою.

34.            Емоційне читання із зміною голосу.

35.           Читання виділених частин тексту.

36.            Відшукування рядків та їх читання за даним планом.

37.            Читання рядків, де виражена головна думка твору.

38.            Читання в темпі скоромовки.

39.            Читання під музику.

40.            Читання абзацами.

41.            Читання з поясненням незрозумілих слів та понять.

42.            Читання діалогів.

43.            Читання образних слів та виразів.

44.            Читання тексту з відривом від книги.

45.            Читання напіввідкритого тексту.

 

ВИКОРИСТАННЯ ІГОР ТА ВПРАВ НА УРОКАХ МОВИ ТА ЧИТАННЯ.

 

         Як організувати процес пізнання, щоб в очах малюка не згасав вогник допитливості, щоб навчання стало для нього натхненною, захоплюючою працею.

         Адже не секрет, що діти сьогодні потрапляють до школи майже не володіючи рідною мовою.

         Сучасна українська літературна мова, рідне українське слово тільки зараз зазвучало на повну силу. Бо нема народу байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій він народився й живе. Батьківська хата, материнська мова, бабуситна пісня, рідна земля-словосполучення з величезним емоційним зарядом.

         Нині актуально звучать слова О.Олеся.

                   В землі віки лежала мова

                   І врешті вибилась на світ.

                   О мово, ноче колискова!

                   Прийми мій радісний привіт.

                   Навік пройшла пора безславна…

                   Цвіти і сяй, моя державна…

         Дидактичні ігри мають велике значення для розвитку мовлення і мислення учнів. В ігровій діяльності діти привчаються до аналітико-сиснтетичної роботи над словом і реченням; активізується, пошир.ється їхній лесичний запас, розвивається фонематичний слух, виробляється орфографічна зіркість, поглиблюється інтерес до рідної мови.

         Спонукаючи учнів до самостійності, ініціативи у засвоєнні та закріпленні нового матеріалу, застосування на практиці набутих знань і вмінь, цікаві вправи та ігри з мови можуть бути з успіхом використані  на усіз етапах уроку. Добираємо їх залежно від завдань уроків, знань учнів.

         Для розвитку уваги учнів до звукового складу слова пропонуємо "Мовні загадки", як-то утворити нове слово, замінивши літеру у даному (ніч-піч-річ), додавши, замінивши або відкинувши букви (пора-шпора, шовк-шов-вовк), переставивши літери чи склади (голова-волога, круча-качур).

         Мовні ігри "Склади слова з літер слів".

шкарпеточка ( рак, перо, шпак, точка, пара, Петро, карточка…);

горошиночка (гора, шина, шинок, риночка, корч, нори, шир…);

снігопад         (нога, погін, ніс, сіно, дно, піна, сніг, сніп…).

         Словотворча робота (утвори слова за зразком):

         а) дерево-дерев'яний; слома-?; трава-?; кропива-?; вовна-?; глина-?;

         б) читати-читання; писати-?; шити-?; плавати-?;

         в) добро-добрий; зелень-?; вишня-?; бузок-?; буряк-?; горіх-?; малина-?;

         г) горобець-гороб'ята; соловей-?; голуб-?; ластівка-?.

         Спочатку пояснюємо дітям як відгатати кожен тип  загадок, даємо кілька прикладів, щоб потренувати їх у відгадуванні, а потім уже систематино використовуємо цей матеріал у класній і позакласній роботі.

         Ось кілька прикладів.

         1. Заміни букву, щоб вийшло слово.

З Н-Я частина доби, П-Я грію щозими, з Р – предметом стану я, от вам загадка моя. (Ніч, піч, річ).

         2. Перестав букви, щоб вийшло нове слово: село/осел, лісок-/сокіл/, курча /ручка/, старий /айстри/, кіт /тік/, гава /вага/, марка /рамка/, кури /руки/, гори /роги/, тіло /літо/, банка  /кабан/, сосна /насос/, нора  /рано/.

         3. Буквені загадки.

         Перша у Москві і на Марсі я, і у Мінську теж не остання. (Буква М).

         Знайдете мене у Києві, Каневі, корсуні. (Буква К).

         Запам'ятайте слова із заданим звуком:

Дж

       Джміль ромашці щось на вушко про джмеліві полетів.

       Дикий мак по джентельменськи підслухати не схотів – і голівку відхилив.

Г

                            Гриб у лісі заблудився,

Бо рід мух листом накрився,

Глянув вліво, глянув вправо

І подумав: "Кепські справи"!

А горобчик політав

І листок з грибочка зняв.

                            (Г. Чубач).

Запам'ятай слова вірша з літерою Щ:

 

Щеглі в кущах пищали,

Щоранку усім сповіщали:

" В кущах вітрище свище,

Гуляє страшний Морозище".

                    (Г. Бойко)

Мовна гра "Сплесни в долоні ". Коли почуєш слово із заданим звуком або слово, в якому на письмв треба поставити апостроф, сплесни в долоні.

Пам'ятник, зяблик, здоров'я, полив'яний пшоняна солов'ї, рум'янець, хлоп'я, малятко, реп'ях…

Під час опрацювання теми "Речення" можна також використати різноманітні деформовані тексти, наприклад:

1.     Скласти рядки з відомого вірша.

Кожному учаснику гри дається конверт з картками, на яких склади й окремі слова, з яких треба скласти рядки з вірша (його назву та прізвище автора записано на конверті), як-от:

Рід/мій/ний/край,/ля,/зем/моя/ли

ка/ве/пре/ка!/вели./

("Мій рідний край, моя земля велика-превелика", Н. Забіла, "Вітчизна").

2.     Який знак в кінці речення? Чому?

Кожен учасник гри має сигнальні картки з розділовими знаками: крапкою, знаком питання, знаком оклику.

ШИПШИНА

     

Шипшина важко віддає плоди.

Вона людей хапає за рукава.

Вона кричить: - Людино, підожди!

О, підожди, людино, будь ласкава.

Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!

Одна пташина так мене просила"

Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш,

І просто осінь щоб була красива.

                          (Ліна Костенко)

 

3.     Добери підмет. (добирати стійки словосполучення).

 

Випав білий пухнастий …

Розпустила віти білокора …

Над озером стелиться густий …

По гілках ялини стрибали …

Колосилось пшеничне …

 

Завжди існувала проблема вдосконалення навички читання для досягнення мети потрібні дві умови потрібні дві умови:

-         час;

-         вправлення;

Навичка характеризується чотирма якостями:

1)    правильність:

2)    швидкість;

3)    свідомість;

4)    виразність.

 

Дитина навчається добре читати тоді, коли багато читає.

Для вдосконалення навички потрібно заохотити дітей до багаторазового перечитування будь-якого твору.

Для цього необхідно підключити спеціальні вправи, що впливають на основіні предмети читання.

Вона залежить від точності зорового сприймання, від її чіткої вимови, від правильного дихання.

ЗАВДАННЯ.

1. Чітко промовити окремі звуки, склади, слова, словосполучення, речення, скоромвки, прислів'я, приказки, лічилки, коротенькі віршики. З вказівкою місця, де набрати повітря. В різному темпі, з різною силою голосу.

2. Прочитати слово і визначити в них спільну буквенну частину, букви, якими відрізняються слова. Добирання слів з однаковим суфіксом, префіксом, коренем.

 

весна                   човен                            Маша                            білка

весна                   човен                            Даша                            білка

весна                   човен                            Маша                            білка

весна                   човен                            Маша                            білка

весна                   човен                            Саша                            білка

весна                   човен                            Маша                            білка
3.Вправи з читання важких слів заздалегідь вибраних з тексту.

1.                Самопідготовка дітей до правильного читання, шляхом роботи дітей у парах. (Тема "Текст").

Сильніші учнів – формулюють запитання за прочимтаним.

Слабкіші учнів – відповідають.

2.     Гра "Не лови гав".

Заміна в абзаці прийменника, імені, префікса, закінчення, слова-ознаки.

Швидкість читання-кількість слів за певний час,

Вона залежить:

-         від розвитку оперативної пам'яті;

-         від розвитку поля читання;

-         від розвитку периферичного (або бокового) зору;

-         від вміння передбачати;

-         подолання регресії.

1.     Вправи для розвитку оперативної пам'яті.

а) Письмо по пам'яті з опорою на схему у 1-2 кл.

ПІВНИКИ

Знов півники на квітнику _______      _____________на____________

розквітли так блакитно, _________  _____________   _______________,

що я від тебе їх ніяк _____я  _____   _________________ їх __________

не можу відрізнити. не________   _________________________.

                                                                           (А. Костецький).

2.     Прочитати текст за 1 хвилину тричі. (Підрахувати кількість слів).

3.     Читання слів, записаних на таблицях-блискавках.

 

На одній таблиці до 10 слів. Даємо на опрацювання 10-15 секунд.

вікно          стільки ж

муха           айстра

рама           аж  ось

зима           корд

заєць          адже ж

коса            акула

коза            байка

кіно            барліг

лото           балет

рись           банан

тигр           басейн

Установка під час роботи: "Читай і запам'ятовуй!".

П. Вправи для розвитку поля читання.

І. Читання слів, записаних на картках за визначений час (4-5 слів).

 

Починаємо роботу у післябукварний період!

         а) Двоскладові та відкриті склади:

- гуси, маки, моря;

- сади, риба, сила;

- ліси, каша, рука.

         б)

- ряска, казка, маска;

- верба, земля, річка;

- учень, школа, батько.

         в)

- малина, калина, зозуля;

- дітлахи, машина, людина і т.д.

Ш. Вправи на розширення периферичного зору.

1.     Читання слів записаних пірамідою.

Установка під час роботи. "Зосередбте погляд на зірочках, або на вертикальній лінії. Намагайтесь побачити букви, які записані зліва та справа". (10-15 сек.).

 І. ВПРАВИ ТА РОЗШИРЕННЯ ПОЛЯ ЧИТАННЯ:

  а) вправи з точкою;   

В основі  таких вправ завдання: дивитись, не зводячи очей, на повну точку, намагаючись побачити те, що поруч з точкою (букви, цифри та ін.). Наприклад:

         ми ˙ ти     т ˙ и     во ˙ на     мій       8

                                                     .         .

                                                               3

         б) картки з пірамідками;

         в) учень читає вголос простий, не знайомий йому текст. Раптом вчитель дає команду заплющити очі. Учень із заплющеними очима  проговрює ті слова, які він встиг побачити на той момент, коли пролунала команда. Кількість цих слів і покаже, чк далеко очі випереджають промовлення. Інший варіант такого завдання: вчитель стоїть поруч з учнем, який читає, і, не попередивши його, затуляє каркою текст. Учень "дочитує" те, що встиг побачити. Оцінки за таку роботу не ставлять.

 

                   2.     ВПРАВИ НА МИТТЄВЕ РОЗПІЗНАВАННЯ СЛОВА

                         ПІД ЧАС ЧИТАННЯ (РОБОТА З КАРТКАМИ -  

                          БЛИСКАВКАМИ).

                   3. РОЗУЧУВАННЯ НА УРОКАХ І ВДОМА СКОРОМОВОК.

 

         Однією з причин, що гальмує проіес читання, є недостатній розвиток  у частини школярів процесу артикуляціїдля чіткого вимовлення окремих звуків, наприклад, /л,р,к,ш,ч/ і їх сполучень.

 

         4. Після перевірки домашнього завдання слід виконувати вправи для розвитку пальців руки, корисні для всіх дітей. Для підсилення впливу на мовні зони мозку завдання виконуються в супроводі скоромовок. Вправи дібрані за допомогою інструктора з лікувальної фізкультури Старобільської водолікарні Н.П. Бутової:

         а) поставити лікті на парту, обертати кісті рук в різних напрямках;

         б) витягнути руки, чкласти разом долоні, зводити і розводити складені разом пальці;

         г) випрямити долоні, вказівним пальцем однієї руки натискувати на першу фалангу пальців другої руки, піднімаючи та опускаючи їх;

         д) із силою стиснути  по черзі пальці обох рук в кулак;

         е) по черзі обертати пальці рук у різні боки;

         є) повільно і плавно стискувати в кулак пальці витягнутих рук, поступово збільшуючи темп до максимального, а потім знову зменщуючи його;

         ж) постукування по парті зігнутими пальцями обоз рук – спочатку разом, потім кожним пальцем окремо;

         з) почергове згинання пальців однієї руки вказіним пальцем другої;

         и) витягнути руки, легко потрусити ними, розім'яти кисть однієї руки пальцями іншої.
5. ВПРАВИ З ЦИФРОВИМИ СТЕРЕОСКОПІЧНИМИ

 ТАБЛИЦЯМИ ШУЛЬТЕ.

 

         Вони застосовуються для розвитку у дітей поля читання й виконуються з дотриманням 25-секундного нормативу, який надалі скорочується до 12 сек. Таблиці виготовляються для кожного школяра.

         Вправа виконується стоячи. Взявши ручку, учні швидко лічать про себе від одиниці до двадцяти п'яти, вказуючи ручкою на відповідні цифри.

 

6.     ЗОРОВІ І СЛУХОВІ ДИКТАНТИ.

 

Відомо, що початковим моментом у засвоєнні знань є сприймання навчальної інформації. Від розвиненості зорових і слухових сприймань у значній мірі залежить якість пізнавальної діяльності.

а) зоровий диктант;

Розвитку зіркості і уважності, необхідних для швидкого читання, сприяють зорові диктати. Щоб ця корисна вправа не звелась до механічного копіювання, необхідно насамперед скласти набір речень, починаючи з невеличкою, цілком доступного для сприймання всіма учнями класу. Потім обсяг речень поступово збільшується на одну-дві букви. Різноманітність збільшення навантажень сприймання – це перша необхідна умова. Друга – обмеженість часу експозиції речень відповідно до швидкості читання учнів. Час сприймання тексту розраховується так, щоб поступово кожної секунди доводилось сприймати все більшу кільуість  букв. Третя умова – одночасне збільшення обсягу сприймання і скорочення часу експозиції – спонукає учнів до уважного і швидкого читання експонованого речення. Текст має бути написаний такими буквами, щоб його вільно читали учні з останньої парти. Речення демонструється на певний час (4-7 сек.).

Один диктант, обсягом 6 речень, можна давати 1-2 рази на тиждень. Перед експозицією кожного речення слід мобілізувати увагу всіх учнів, підкреслюючи, що речення буде показане лише один раз і на короткий час. Варто щоразу нагадувати, щоб діти уважно і швидко читали, вдумувались у зміст речення, проговорювали його про себе і лише після цього швидко і точно записували.

б) слуховий диктант;

Слухові диктанти доцільні на уроках  мови у вигляді п'ятихвилинок 1-2 рази на тиждень. Треба зауважити, що чергування внаписанні зорових і слухових диктантів позитивно впливає на формування навички омислено й швидко сприймати навчальну інформацію. Перед написанням слухового диктанту обов'язково потрібно попередити учнів, щоб вони повністю прослухали речення, продумали зміст, мовчки повторили його і лише після цього швидко й точно його записали. Речення диктується один раз (без повторення).

Перед початком зорового і слухового диктантів доцільно використати хвилини каліграфії. Вчитель пише на дошці заплановані букви або окремі їх сполучення, складні для школярів. Особливу увагу бажано звернути на структуру основнихх елементів букв – засвоївши їх, діти писатимуть правильно. Вчитель завжди має коментувати написане, виділяючи будову і назву кожного елемента і букви в цілому. Всі елементи малих і великих букв, які пишуться згори донизу, диктуються лічбою (раз, два, три) … . А ті, що пишуться знизу догори – зі звуком (і).

Перед початком диктантів класовод ще раз попереджує учнів, що перепитувати та зазирати в зошит сусіда не можна. Писати треба швидко. Ті, що закінчили, повинні вигукнути: "Перший!", "Другий!" і т.д.

Написаний текст диктанту слід одразу перевірити й виставити оцінки з краснопису і орфографії.  Щоб не витрачати на це багато часу, на кожний ряд призначаються помічники вчителя.

Коли набір речень записаний, учням пропонується прочитати скоромовкою зі швидким постукуванням ручкою або олівцем. Кожне речення читається 6 разів з прискоренням. Читати всі шість речень поспіль не рекомендується, бо швидкість у такому разі зростає повільно й на виконання вправи витрачається багато часу.

Особливу увагу слід звернути на навчання дітей вміння швидко стукати олівцем або ручкою під час читання. Тут також є певні сектети. Дітям треба розповісти, що при посткуваннілікоть карще покласти на парту, долоню притиснути до поверхні парти. Олівець або ручку беруть великим і вказівним пальцями за нижній кінець, щоб помах був мінімальним, легко стискують. При постукуванні рухаються тільки пальці.

Після виконання вправи діти ланцюжком читають речення, а вчитель коректує швидкість та вимову.

 

7.     ШВИДКІСТЬ І УСВІДОМЛЕНЕ СПИСУВАННЯ ТЕКСТУ.

 

Ця вправа теж має на меті формування навичок краснопису. Водночас вона ефективно сприяє підвищенню швидкості аналітико - сиснтетичних процесів.

Списування тексту практикується в школах, але здебільшого учні виконують його механічно, тому воно мало впливає на розвиток зорового сприймання…

Списуючи текст, учні мають спиймати його певними дозами, тимчасово запам'ятовувати графічне оформлення кожної дози, щоб правильно відтворити (користуючись оперативною пам'яттю). Отже, для розвитку зорового сприймання треба, щоб учні осмислено списували, прочитавши частину тексту, усвідомивши її зміст, швидко записали, намагаючись якомога рідше заглядати в текст. Тож перед списуванням щоразу слід нагадувати дітям, щоб, прочитавши речення або його частину, вони вдумались у зміст, повторили подумки, придивилися до слів, розділових знаків і лише після цього швидко й безпомилково записали. Внутрішнє проговорювання слів сприяє не лише запам'ятовуванню, а й уточненню та диференціації сприймання. Звичайно, текст для списування має відповідати навчальним можливостям учнів.

Вправи на списування (5-10 хв.) слід давати на уроках мови. Періодично слід контролювати швидкість списування: вчитель фіксує, скільки слів списано кожним учнем протягом певного часу (наприклад, 5 хв.). Списування тексту можна супроводжувати виконанням певних граматичних завдань.

 

8.     ВПРАВИ НА РОЗВИТОК АНТИЦИПАТІЇ.

 

 У ході читання сприймається та частина тексту, яка припадає на зону чіткого бачення. Але завдяки периферійному баченню частково сприймається і текст у зоні бокового, периферійного зору, тким чином зір нібито забігає наперед, готуючись до сприймання в основній зоні. За схопленням контурів наспупних слів, на підставі змісту сприйнятого читець здогадується, яке слово має бути наступним, і сприймає його не читаючи. Це передбачення слова (іноді-кількох) називається антиципацією.

Здатність антиципації можна і слід розвивати в учнів, бо вона сприяє швидкості читання. Розвивати і дітей антиципацію треба з І класу. Для цього корисно практикувати читання тексту, в якому даються слова з пропущеними буквами, потім-речення з пропущеними словами. Наприклад, ма…а, та…о, пар…а, ст…л; Випав… .; Петрусь ловить ри… .; Сонце світить, та не … .; і т.д.

Для добору слів і речень можна скористатися підручником мови для І класу, зокрема вправами, де потрібно вставити пропущені букви, слова. У 2-х й 3-х класах млжна практикувати читання незакінчених речень. Наприклад, Правий берег річки … .; Учні пішли в … .; Хай буде мир в усьому … . Для набору такого типу речень можна також скористатися вправами з підручниками мови.

Для розвитку мовної догадки також можна використовувати і вправу "Відгадій". В чому її суть? Вчитель роздає картки з реченнями, в якиї немає закінчень окремих слів. Діти повинні прочитати ці речення додаючи відповідні закінчення. Наприклад: Ми з татом сьогодні під… в кі… . Або на картках пропонуються тексти з пронумерованими реченнями, окремі слова яких позбавлені закінчень. Пропущені букви пишуться на звороті карток. Діти читають мовчки текст, намагаючись зрозуміти його зміст. У випадку труднощів дозволяється користуватися ключем. Перевірка правильності антиципації проводиться після читання.

 

9.    ВПРАВИ НА БАГОТОРАЗОВЕ ЧИТАННЯ СКОРОМОВКОЮ.

 

Мета вправи – підняти темп читання вголос слабших дітей до 300 слів за хв.., щоб створити базу для швидкого читання мовчки. З розвитком навички швидкого читання вправа ускладнюється. Читання впарі замінюється індивідуальним багаторазовим читанням трьох рядків з постукуванням і дальшим переходом до читання половини сторінки тексту.

 

10.      СТИМУЛЮЮЧІ САМОЗАМІРИ ШВИДКОСТІ

ЧИТАННЯ ВГОЛОС І ПРО СЕБЕ.

                                                   

У кінці кожного уроку читання проводяться стимулюючі самозаміри швидкості читання вголос і про себе. Одержані показники учні записують до зошитів. Ця вправа особливо подобається дітям, бо викликає у них дух змагання. При читанні вголос треба прагнути, щоб діти читали зі швидкістю 300 слів за хв. Але вчителю треба стежити за тим, щоб діти не гуділи, а виразно вимовляли приголосні та наголошені голосні.

Також необхідно проводити заміри на початку І чверті, а потім у кінці кожної чверті, навчального року. Прийоми практикуються різн; більш економічний такий. Текст книги вчитель заздалегідь розбиває на невеличкі абзаци чи групи речень. Нумерує їх і підраховує кількість слів (знаків) у кожному. На уроці проти прізвища учня відмічає номер відрізка, прочитаного  ним тексту і за годинником фіксує час читання. По тому встановлює його швидкість, поділивши кількість прочитаних слів на затрачений час (у хвилинах). Замірявши швидкість читання всіх учнів доцільно вивести середню швидкість читання класуі скласти список у порядку зниження показника швидкості читання.

Систематичний облік швидкості читання – не лише стимул, а й засіб для відповідної корективної роботи з учнями.


11.     ВПРАВИ "ФІНІШ".

 

Ця вправа використовується для розвитку швидкості читання і вміння виділяти основну (задану) інформацію. Вчитель називає за підручником або роздає картки з текстом для мовчазного читання і вказує слово (групу слів), до якого діти повинні якомога швидше дочитати текст. Дочитавши до заданого слова, діти піднімають руку. Після цього даються обов'язково контрольні питання за змістом прочитаного тексту.

12. ЩОДЕННЕ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ З ЧИТАННЯ.

 

         а) читання протягом 20 хвилин будь-якої книжки українською мовою;

         б) читання скоромовкою 5 рядків тексту з підручника, запропонованих вчителем, і цей же урок з відривом погляду від тексту.

         Перша частина домашнього завдання перевіряється, збираючи читацікі щоденники на перевірку. В них фіксується:

-         дата;

-         назва книжки;

-         час, затрачений на читання;

-         підпис батьків.

 

Друга частина домашнього завдання перевіряється кожного дня на уроках з читання, з української мови, в позаурочний час.
13. П"ЯТЬ ХВИЛИН ЧИТАННЯ ПЕРЕД КОЖНИМ УРОКОМ.

  Кожний урок (читання, українська мова, математика, природознавство і т.д.) починається з читання мовчки улюбленої книжки кожного учня. Школярі читають протягом 5 хв. Вчитель слідкує за тим, щоб вони не ворушили губами і не читали пошепки. Цей прийом виробляє звичку до читання в учнів, потребу в ньому. Це стає і організаційним моментом кожного уроку.

 

16. БАГАТОРАЗОВЕ ЧИТАННЯ НЕВЕЛИКОГО УРИВКА.

 

         Цей прийом використовується на уроках читання. Для цього вибирається невеликий абзац з тексту. Діти читають його мовчки протягом 5 хвилин. Потім цей уривок читається вголос скоромовкою парами, поодинці, по рядах, всім класом.

 

17. ЧИТАННЯ СЛІВ, В ЯКИХ ПЕРЕСТАВЛЕНІ СКЛАДИ, БУКВИ, А ТАКОЖ ЧИТАННЯ ТЕКСТІВ, РЕЧЕННЯ ЯКИХ СКЛАДАЮТЬСЯ З ПОДІБНОГО ВИДУ СЛІВ.


І. Читання слів записаних пірамідою.

 

         Установка під час роботи. "Зосередьте погляд на зірочках, або на вертикальній лінії. Намагайтесь побачити букви, які записані зліва та справа". (10-15 сек.)

 

                        ЛІ   ТО                                             ЖИ  ТО

                  ЛО             ТО                                    РИ           БАК

               РИ                     БА                             ЛІ                    ТО

            ВІ                             КО                    ЛО                            ША

        СИ                                    ТО          СОН                                     ЦЕ

     НО                                           ГА   МА                                              КИ                                                                                                                                      

 

Завдання:

-         назвіть слова, які запам'ятали;

-         складіть речення з цими словами;

-         спробуйите об"єднати речення в невеличку розповідь і т.д.

1.     Читання таблиці Шульте (60 сек.)

Установка під час роботи. "Зосередьте погляд на одиниці і намагайтесь порахувати до 25".

IV. Формування вміння передбачати.

 

         І. Прочитати прислів'я з недописаними частинами.

                   Що посієш …

                   Вік живи …

                   Напишеш пером …

 

         2. Знайди початок і кінцівку (прислів'я або приказки).

 

                            1) Більше діла -               і держи язик за зубами.

                            2) Хто мовчить,              зложиться мова.

                            3) Слово до слова -         буває гірко.

                            4) І від солодких слів      той двох навчить.

                            5) Їж борщ з грибами     менше слів.    

         3. Передбачити зміст твору за прочитаним:

                   а) заголовком;

                   б) заголовком і початком;

                   в) заголовком і кінцівкою;

                   г) заголовком і ланцюжком опорних слів.

 

V. Для подолання регресій.

         1. Вправа "Буксир". Ведучий рухається в пришвидшеному темпі. Ведучий веде указкою на одне слово швидше. Читаючий намагається наздогнати ведучого.

         2. Читач є дощиком (гудіняи) пристукуючи.

         Всі вправи починаються використовуватись лише тоді, коли досягнуто безпомилкового читання.

         Розвитку уваги до слова, кмітливості сприяють різноманітні загадки, побудовані на мовному матеріалі.

1.     Музичні слова.

До складу багатьох слів, правопис яких вивчається напам'ять, входять словосполучення до, ре, мі, фа, соль, ля, сі.

Пропонуємо учням виписати із словника чи підручника  "музичні" слова. Наприклад: дорога, ремонт, місто, фарба, тополя.

2.     Вігадки загадок.

Вчитель записує загадки на дошці чи вивішує плакат з кількома загадками.  Відгадками мають бути слова, правопис яких програма рекомендує запам'ятати. Відгадки учні записують, правопис їх перевіряється за словничками. Матеріал для гри:

1) Я у батька третій син, а дітей у нього сім, маю четверо сестер, звуть усі мене … (Четвер).

2) Я дерево-красень, звуть мене

Джерело: http://perspektiva
Категорія: Методична скарбничка | Додав: Ann (12.03.2010) E W
Переглядів: 17058 | Теги: види і форми роботи, швидкочитання | Рейтинг: 5.0/9
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Вчимося вчитися
Українські Карпати
Лісостеп
Марк Твен
Мішані ліси (Полісся...
Азовське море
Чорне море
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сьогодні на сайті
Розумники і розумниці © 2017