Вихід Вхід Реєстрація

Меню сайту
Хмаринка тегів
Block title
Block content
Форма входу
Освітні сайти

Каталог статей

Головна » Статті » Вчительська вежа » Методична скарбничка

Особливості вивчення курсу "Читання" у 2 класі
 У 2009-2010 навчальному році учні 2 класу будуть працювати за програмою (Програми для середньої загальноосвітньої школи, 1-4 класи. – К.: Початкова школа, 2006), в основу якої покладено змістові лінії Державного стандарту з читання: Коло читання. Формування й розвиток навички читання. Літературознавча пропедевтика. Усвідомлення жанрових особливостей творів. Смисловий і структурний аналіз творів. Засоби художньої виразності, емоційно-оцінне ставлення до змісту прочитаного (прослуханого) твору. Розвиток творчої діяльності учнів на основі прочитаного. Робота з дитячою книжкою. Позакласне читання.
        У 2 класі робота спрямовується на формування в дітей повноцінної навички читання, яка включає в себе технічну і смислову сторони. Смислова сторона читання (розуміння тексту) передбачає розуміння другокласниками більшої частини слів у тексті, ужитих як у прямому, так і в переносному значенні, змісту кожного речення тексту, смислових зв’язків між реченнями і частинами тексту, фактичного змісту тексту, основної його думки (за допомогою вчителя).
 Технічна сторона читання охоплює такі компоненти, як спосіб читання, правильність, виразність і темп. Провідними способами читання в 2 класі є плавний складовий  на початку навчального року, тоді як у кінці навчального року – усвідомлене, правильне, плавне читання вголос цілими словами. Допускається плавний складовий спосіб читання слів, важких  для дітей цієї вікової групи.  
       Таким чином, основну увагу вчитель має зосереджувати на інтенсивному формуванні у другокласників якостей читання вголос. Разом з тим, у другому півріччі вчитель повинен розпочати роботу над формуванням у другокласників початкових умінь читати мовчки. Ця навичка в 2 класі не оцінюється!
    Правильність читання полягає в тому, що учень не допускає заміни, пропусків, перестановок, спотворення, повторів звуків,  складів, слів у тексті; правильно вимовляє та наголошує слова.
    Виразність читання передбачає проникнення в емоційний настрій усього твору (з допомогою вчителя), правильний вибір і використання найпростіших інтонаційних засобів виразності (другокласник має дотримуватися обумовлених розділовими знаками пауз, інтонувати кінець речення, регулювати темп читання, силу голосу (за завданням учителя).
Перевіряти виразність читання необхідно лише після попередньої підготовки учнів.

   На темп (швидкість) читання впливає спосіб читання, розуміння змісту та період навчання учня. У 2 класі продовжується робота з формування прийомів зміни темпу читання вголос, розширення оперативного поля читання, розвитку вміння уповільнювати та пришвидшувати темп читання (за завданням учителя), співвідносити темп читання зі змістом твору. Темп читання другокласників уголос
на кінець першого семестру має становити 25 – 40 слів за хвилину, на кінець другого – 40 – 60 слів за хвилину.
      Учитель не знижує бал, якщо темп читання несуттєво нижчий (на 2 – 4 слова) від нормативного.
   З особливою увагою слід поставитися до дітей, які мають психофізіологічні вади: заїкання, поганий зір, природну повільність. Під час оцінювання це не є підставою для зниження бала. Контроль читання  таких дітей можна здійснювати у процесі  поточного опитування!
  Остаточне судження про рівень розвитку навички читання вголос у того чи іншого учня можна виносити лише на основі сукупних даних по кожному з компонентів читання.
   Коло читання учнів 2 класу охоплює твори для дітей цієї вікової групи: вірші, оповідання, казки, скоромовки, загадки. Літературознавча пропедевтика має на меті ознайомлення другокласників(на елементарному рівні, практично) з окремими літературознавчими поняттями, на які спираються, аналізуючи  твір, а саме: тема та основна думка твору; сюжет і композиція; герой твору, його портрет,вчинки, мова тощо; автор твору; мова художнього твору; жанр (загадка, скоромовка, вірш., оповідання, казка).
Протягом року учитель навчає виділяти в тексті  зачин, основну частину, кінцівку; визначати послідовність подій у творі; формувати вміння розуміти запитання вчителя до тексту, точно і змістовно відповідати на нього, знаходити в тексті речення, які  підтверджували б висловлену думку, а також (під керівництвом учителя) ставити свої запитання до тексту; розвивати смислову здогадку, уміння прогнозувати зміст
 тексту на основі заголовка, ілюстрацій; формувати вміння (за допомогою вчителя) складати картинний план, простий план до невеликих і нескладних за будовою епічних творів; розвивати вміння правильно і точно називати героїв твору; формувати вміння знаходити в тексті ключові слова, а також слова і речення, які характеризують героя, події, місце дії тощо; вчити визначати (з допомогою вчителя) тему та основну
думку твору.
    Практичне ознайомлення учнів на уроках читання із засобами художньої виразності (епітет, порівняння, метафора – без уживання термінів), формування вмінь відтворювати зміст тексту з урахуванням специфіки мови твору, використання яскравих, образних висловів, ужитих у тексті твору, сприяє розкриттю багатства художнього слова, рідної мови.
Уроки читання мають сприяти і розвитку творчої діяльності учнів-другокласників. На основі прочитаного дітям можна запропонувати: зробити ілюстрації, інсценувати уривок чи весь твір, придумати кінцівку, скласти загадку, лічилку, казку, віршик (за допомогою вчителя) тощо. Зміст цієї роботи носить навчальний характер і не передбачає оцінювання творчих умінь як обов’язкового результату навчання!
      Невід’ємною складовою курсу „Читання” в 2 класі є уроки позакласного читання, метою яких є формування читацької самостійності учнів, сприяння розвитку інформаційної культури другокласників. Такі уроки проводяться один раз на два тижні (17 год на рік). Час на такі заняття виділяється вчителем із загальної кількості годин, відведених на уроки  читання.
       Визначаючи твори для позакласного читання, вчитель має враховувати умови забезпечення дитячою літературою шкільної, районних та домашніх бібліотек.
   

Категорія: Методична скарбничка | Додав: Ann (11.09.2009) | Автор: Кравчук Л.В. E W
Переглядів: 3723 | Теги: читання, коло читання, 2 клас, виразність, Позакласне читання, техніка читання | Рейтинг: 4.8/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Вчимося вчитися
Українські Карпати
Лісостеп
Марк Твен
Мішані ліси (Полісся...
Азовське море
Чорне море
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сьогодні на сайті
Розумники і розумниці © 2024