Трійця. Зелені свята
Трійця,
Тройця - це церковне свято, яке відзначають у 8 неділю після Пасхи.
Через те, що це свято припадає на 50-й день після Пасхи, церква називає
його ще П’ятидесятницею. Увібравши в себе багато рис іудейської
П’ятидесятниці, християнська Трійця приєднала й національні риси тих
свят, з традиціями яких вона частково злилася. Так, в українців Трійця
злилася із Зеленими Святами.
Основа
троїцької обрядності - культ рослинності, що в цей час починає
розквітати. В Україні ще у ХYIII столітті до церкви приносили різні
трави: зорю, м’яту, канупер тощо. У середину цих трав ставили потрійну
свічку, що називалася Тройцею, яка повинна горіти протягом усієї обідні.
Потім ці трави використовували як оберіг від різних хвороб, а троїцьку
свічку давали в руки вмираючому.
Зелені Свята перш за все - це свято перемагаючої весни на порозі літа, коли природа ніби святкує з людиною своє відродження.
Святкування
починається з четверга. У цей день дівчата йдуть у поля, в левади або
ліс і там завивають вінки "на всі святки”. Вінки в’ють з конвалій,
незабудок, васильку, чебрецю, вплітають і полин як засіб від русалок.
Використовували гілля різних дерев: клена, ясена, липи, осоки, але ні в
якому разі не верби. Особливо шанована в Україні була тополя. Існував
звичай ставити головне дерево перед воротами та дверима, щоб захистити
себе від відьом. Для цього по кутках хліву встромлювали іноді осику. За
допомогою цього ж дерева вгадували, чи всі члени родини доживуть до
наступного клечання: якщо внесене на ніч дерево вранці залишалося
зеленим - усі будуть здорові, якщо листя почорніє - хтось тяжко
захворіє, а може, навіть вмре.
Під
час святкування дівчата влаштовували спільну їжу, причому обов’язково у
ній була яєшня. Яйце, починаючи з Пасхи, проходило крізь усю весняну
обрядовість: воно з’являлося як символ зародження нового життя, а коли
весна закінчувалася, яйце вживали у вигляді яєшні (зародок повинен був
перетворитися на плід). З Трійцею закінчувалася головна весняна
календарна обрядовість.
Колись
поширеним був звичай, що називався "водити тополю”. Для цього дівчата
вибирали з-поміж себе найвищу дівчину, яка мала зображувати "тополю”. Її
рясно прикрашали намистом, стрічками, барвистими хустками і потім
водили селом і полями, де в той час уже колосились жита. Якщо
зустрічалися люди, "тополя” їм низько вклонялася, а господарі пригощали
дівчат. "Тополі” ж давали подарунки або гроші "на стрічки”. Водячи
"тополю”, дівчата співали:
Стояла тополя край чистого поля;
Стій, тополенько, не розвивайся
Буйному вітрові не піддавайся…
Такий
звичай ще мав назву "водити куща”. Обряд прикрашання дерев - це теж
відгомін язичницької старовини. Наші пращури вклонялися деревам,
молилися їм. Священні дерева були у них на полях, на дорогах поміж
селами. Прикрашання дерев та їхнє вшанування свідчить про бажання
заручитися могутньою допомогою природи у повсякденних справах хлібороба.
Існувало вірування, що й душі померлих оселяються у деревах, у його
зеленому гіллі. Саме тому Зелені Свята, крім усього іншого, - ще й
народне свято поклоніння душам небіжчиків, вшанування предків.
Відбувається це тому, що на Зелені Свята починає цвісти жито, а за
давнім народним віруванням, у час цвітіння хлібних злаків прокидаються
померлі. Цвітіння хлібів - час дуже відповідальний, від якого у значній
мірі залежить врожай. Тому і поминали в цей час своїх
предків-небіжчиків, приносили їм жертву, влаштовували тризну. За
стародавнім віруванням - померлі предки - це постійні охоронці свого
роду, його покровителі, які здатні впливати на врожай і допомагати в
усіх хліборобських справах своїх нащадків. У Зелену суботу здавна
існував звичай поминати самогубців та усіх, хто загинув у невідомих
країнах або зник безвісти.
Автор: Лідія Кушерець
Джерело: "Київенерго сьогодні" №23 (13.06.01)
http://www.sviato.in.ua/triytsya_rel.php
|