В різних вікових групах взаємини дружби мають особливі риси,
вивчення яких важливе для складання ефективних виховних програм.
Мабуть, про початки дружби в цьому розумінні можна говорити вже з
появою вибірковості в дитячому спілкуванні. Психолог Л. В. Артемова
дійшла висновку, що у чотирирічних дітей уже існує поділ однолітків на
вузьке й ширше коло спілкування. Дитяча дружба безпосередня й не рефлективна. Вона пов'язана
передусім з груповою діяльністю (ігровою). Тому у менших дошкільнят
(3—5 років) моральні якості при оцінці однолітків посідають друге місце
після якостей, що сприяють успіхові ігрової діяльності. Як правило,
сама оцінка якостей ровесників дається в цьому віці за ставленням до
себе. З віком у дитини розвивається здатність оцінювати моральні якості
товаришів за ставленням до інших, колективу з цілому. У шкільному віці спостерігаються дальші ускладнень розглядуваних проблем, посилюється індивідуалізації спілкування.
Що ж відрізняє дружбу від інших міжособистісних відносин і
прихильностей? Передусім дружба є почуттям самоцінним, вона — сама по
собі благо. Якщо в ділових стосунках людина використовує іншого як
засіб для досягнення певної мети, то друзі допомагають один одному, що
й знайшло своє відображення у словах: «Не в службу, а в дружбу». Дружба
— не послуга, за неї не дякують, зазначав Г. Р. Державін. Дружба — індивідуально-вибіркова й грунтується на взаємній
симпатії. Це відрізняє її від близькості, характерної для
кревнородинних відносин, і від товариськості, де відносини формуються
колективом, необхідністю виконувати спільну справу. «Серцями схожі ми:
він — ніби другий я»,— писав О. С Пушкін. Нарешті, дружба, як уже зазначалося, є ставленням глибоким і
інтимним. Дружба, що має підґрунтям товариські стосунки, звичайно ж,
передбачає взаємодопомогу, готовність до самопожертви. Разом із тим
вона передбачає й внутрішню близькість, відвертість, довіру, любов.
Довіра була визначена Ж. Лабрюйєром як перша передумова дружби.
Підкреслював цю особливість дружби й В. Г. Бєлінський, котрий вважав,
що там, де немає цілковитої відвертості, цілковитої довірливості, де
приховується хоч малість яка-небудь, там немає й не може бути дружби. Безумовно, найважливішим періодом, що чинить вплив на все
наступне життя дитини в школі, є початкові класи. Саме в цей період
відбувається зустріч очікувань і установок дитини з установками й
очікуваннями вчителя, батьків. Головне тут не тільки в тому, щоб
зробити відносини між учасниками шкільної діяльності демократичними,
гуманними, теплими, а й у створенні й підтримці можливості використання
дитячої ініціативи в побудові спільної з дорослими навчальної
діяльності. Саме в початкових класах дитина вчиться перебувати у
колективі, намагається допомагати іншим та чекає від них підтримки. Педагогіка дає таке визначення колективу:
колектив – це організована форма об’єднання людей на основі цілеспрямованої діяльності. Існують такі ознаки колективу:
1. наявність суспільно-значимої мети;
2. щоденна спільна діяльність, спрямована на її досягнення;
3. наявність органів самоврядування;
4. встановлення певних психологічних стосунків між членами колективу.
За матералами http://www.refine.org.ua
Джерело: http://www.refine.org.ua |