Класний керівник - педагогічний працівник, який здійснює
педагогічну діяльність з колективом учнів класу, навчальної групи
професійно-технічного навчального закладу, окремими учнями, їхніми
батьками, організацію та проведення позаурочної та культурно-масової
роботи, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу у
створенні належних умов для виконання завдань навчання й виховання,
самореалізації та розвитку учнів, їх соціального захисту.
Хто призначає класного керівника? Класний керівник призначається керівником загальноосвітнього
навчального закладу. Його права й обов'язки визначаються
нормативно-правовими документами Міністерства освіти і науки, правилами
внутрішнього розпорядку та статутом загальноосвітнього закладу (пункт
48 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року № 964).
Чи можна без згоди вчителя покласти на нього обов'язки класного керівника? Ні,
не можна. Згідно з пунктом 2.2 Положення про класного керівника
навчального закладу системи загальної середньої освіти, затвердженого
наказом Міністерства освіти і науки України від 06.09.2000 р. № 434,
обов'язки класного керівника покладаються директором навчального
закладу на педагогічного працівника за його згодою і не можуть бути
припинені до закінчення навчального року. Тільки в окремих випадках із
метою дотримання прав та інтересів учнів та їхніх батьків зміна
класного керівника може бути здійснена протягом навчального року.
Положення про класного керівника Класний керівник у визначенні змісту роботи керується Конституцією України, Конвенцією ООН про права дитини, законами Украни «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», іншими законодавчивими й нормативно-правовими актами України, а також цим Положенням. Організація діяльності класного керівника На
класного керівника покладається керівництво одним класом, у початкових
класах класне керівництво здійснює вчитель початкових класів.
Функціональні обов'язки класного керівника розробляються відповідно до
цього Положення з урахуванням типу закладу та завдань
навчально-виховного процесу й затверджуються директором навчального
закладу. Класний керівник як організатор класного колективу: - сприяє забезпеченню умов для засвоєння учнями рівня та розвитку освіти, а також розвитку їх здібностей;
- створює
умови для організації змістовного дозвілля, у тому числі організує та
проводить відвідування музеїв, театрів, виставок, екскурсій, заходи з
охорони природи; відповідає за профілактику бездоглядності,
правопорушень, планує та проводить відповідні заходи (особливо для
учнів із числа незахищеної та пільгової категорії населення);
- сприяє
підготовці учнів до самостійного життя в дусі взаєморозуміння, миру,
злагоди між усіма народами, етнічними національностями, релігійними
групами;
- проводить виховну роботу з урахуванням вікових та
індивідуально-психологічних особливостей учнів, їх нахилів, інтересів,
задатків, готовності до певних видів діяльності, а також рівня
сформованості учнівського колективу;
- співпрацює з учителями,
викладачами, майстрами виробничого навчання, психологами, медичними
працівниками, органами учнівського самоврядування, батьками та іншими
учасниками навчально-виховного процесу з виконанням завдань навчання та
виховання в учнівському колективі (групі), соціального захисту учнів
(вихованців).
Права класного керівника Класний керівник має право на: - відвідування
уроків, занять із теоретичного та виробничого навчання, виробничої
практики та позакласних заходів, семестрових, річних атестацій та
заліків у закріпленому класі (групі), бути присутнім на заходах, що
проводять для учнів (вихованців) навчальні, культурно-просвітні
заклади, інші юридичні чи фізичні особи;
- внесення пропозицій
на розгляд адміністрації навчального закладу та педагогічної ради про
моральне та матеріальне заохочення учнів (вихованців);
- ініціювання розгляду адміністрацією навчального закладу питань соціального захисту учнів (вихованців);
- внесення
пропозицій на розгляд батьківських зборів классу (групи) про
матеріальне забезпечення організації та проведення позаурочних заходів
у порядку, визначеному законодавством;
- відвідування учнів
(вихованців) за місцем їх проживання або в гуртожитку
професійно-технічного навчального закладу (за згодою батьків, опікунів,
піклувальників), вивчення умов їх побуту та виховання, а також виходити
з пропозиціями на педагогічних зборах про притягнення до
відповідальності батьків, які ведуть аморальний спосіб життя, грубо
поводяться зі своїми дітьми, завдають їм моральної та фізичної шкоди;
- вибір форми підвищення педагогічної кваліфікації з проблем виховання;
- вияв соціально-педагогічної ініціативи, вибір форм, методів, засобів роботи з учнями (вихованцями);
- захист професійної честі, гідності відповідно до чинного законодавства;
- матеріальне заохочення до досягнення вагомих результатів у виконанні покладених на нього завдань.
Обов'язки класного керівника - вибирати адекватні засоби реалізації завдань навчання, виховання й розвитку учнів (вихованців);
- здійснювати
педагогічний контроль дотримання учнями (вихованцями) статуту та правил
внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу, інших
документів, що розглядаються організацією навчально-виховного процессу;
- інформувати
про стан виховного процессу у класі та рівень успішності учнів
(вихованців) педагогічну раду, адміністрацію навчального закладу,
батьків;
- дотримуватись педагогічної етики, поважати гідність
учня (вихованця), захищати від будь-яких форм фізичного, психічного
насильства; своєю діяльністю утверджувати повагу до принципів загальної
моралі;
- пропагувати здоровий спосіб життя;
- постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
- регулярно
готувати та проводити батьківські збори, збори учнівського активу класу
(групи) (не менше двох разів на семестр) і збори органів учнівського
самоврядування;
- вести документацію, пов'язану з виконанням повноважень класного керівника (класні журнали, особові справи, плани роботи тощо);
- вивчати
вікові, психологічні особливості дітей спільно зі шкільним лікарем,
психологом, логопедом, батьками й виробляти оптимальний режим для
деяких учнів, створювати комфортні умови, оволодівати методами
релаксації, стежити за режимом харчування й вирішувати питання про
організацію додаткового харчування для хворих і слабких дітей.
Джерело: http://Освіта.UA |