СВЯТО ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ
Сценарій Короткої Тетяни Олександрівни, заступника директора з навчально-виховної роботи облЦЕНТум
Мета: Розширити і поглибити знання про весняні явища за допомогою художнього слова. (приліт птахів. Штучні домівки для птахів) виховати любов до птахів, до природи, ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни.
Сцена: 3 "шпаківні” для інсценізації, надпис "Свято зустрічі птахів”, малюнки птахів.
Маски: Сонячні промінці (2 шт.), квіти (4 шт.), віночок, костюм весни, вода в відерці, пшениця, шнур, черв’як, кошик з 2 "жайворонками”, абетка, шпаки (7 шт.), трясогузка, ластівка, горобець (1 шт.), соловей, стриж, зозуля, кішка.
Музичний Запис: Мелодія вальсу на початку свята, пісня "Ой, минула вже зима”, пісня "Йде весна”.
Інші атрибути: Шпаківні, будинок для мухоловок, синичники., малюнок 2-х яєць, стенд – зимуючі птахи
(Звучить музика. Діти-квіти розбігаються по залу, присідають і вдають, що сплять. Дві дівчинки-сонячні промінчики бігають між ними і дзвіночками будять їх від сну).
1-й сонячний промінчик: Годі, квіточки, вам спати
Час давно вже вам вставать
Гляньте, сонечко сміється
В небі жайворонок в’ється
В’ється, радісно співає
Він весну вам сповіщає.
2-й сонячний промінчик: А весна та чарівниця
Щиро вам несе гостинці
Пташка, рибка, звір на волі
Божа бджілка, квітка в полі –
Всі весною оживають
Весну-красну прославляють.
(Квіти пробуджуються, позіхають, встають)
1- квітка: Що трапилось? Чую дзвін!
Та звідки він?
2- квітка: Хто нас розбудив
ми так солодко спали (позіхає)
3- квітка: Ой, а мені холодно, я змерзла.
4- квітка: Я здогадалась! Мабуть це вже весна.
1-квітка: То чому не чути співу пташок.
2-квітка: І струмочки чомусь не дзюрчать
3- квітка: Певно ми зашвидко прокинулись, давайте ще поспимо.
(Хочуть знову заснути, але промінчики настирливо будять їх дзвониками).
4- квітка: Ні, ви чуєте? Нас справді хтось хоче збудити.
1 промінчик: Прокидайтесь, прокидайтесь
Це ми сонячні промінчики
2 промінчик: Досить спати милі квіточки, на вас чекає велика справа.
1-квітка: На нас? Але ж ми такі маленькі, безпомічні. Хіба ми можемо комусь допомогти?
1 промінчик: Вставайте, будемо весну закликати
Перелітних птахів зустрічати
Бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих.
Здавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перелітні птахи.
2 промінчик: То ж давайте любі друзі
пісню заведемо
будем весну прославляти
веснянки співати
(Пісня "Ой, минула вже зима)
Дитина 1: Це куди подівся сніг
З гірки біля дому
Він струмочками побіг
Не догнать нікому.
Дитина 2: З ним втекла сама зима
по одній дорозі
гляньте льоду вже нема
і нема морозів.
Дитина 3: Там струмочок веде свою
пісеньку в долині
скоро проліски в гаю
розцвітуться сині
Дитина 4.: Бач, трава зазеленіла
чуєш, річка зашуміла
пісня лине над полями
небо кличе журавлями
то зелена веснонька пишно йде.
Дитина 5: По всіх усюдах пісня лине
усе пробуджує від сну
і всі комашки, всі рослини
вітають чарівну весну
Весна іде, весна іде
Весну вітайте, діти
Пташиний спів вона несе
Тепло і перші квіти
(Діти виконують пісню "Йде весна”. В цей час заходить, кружляючи в танку, весна).
Весна: Добрий день, любі діти
Добрий день всім гостям свята
Знаю, ви мене чекали
І пісні мені співали
Зла зима мене не пускала
Холодними снігами замітала
Але ви її прогнали
І мене, свою весну
Дружно врятували
Вийшла я з лісу, лугові вклонилась
Від вітру і сонця луг зазелинився
А до мене трави у полях вигинались
А за ними в лузі заквітали квіти
Починаю, друзі, по Землі ходити.
Дитина: Весняночко-паняночко
Де ти зимувала?
Весна: У садочку на пеньочку
Пряла на сорочку
Дитина: Ой весна, весна, днем красна
Що ти нам принесла!
Весна: Принесла вам літечко
Щоб родило житечко. А ще принесла я вам свято "День зустрічі птахів”, бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих. Віддавна вважали, що тепло приносять саме перелітні птахи.
Обряд зустрічі птахів влаштували 22 березня на свято Сорока святих. Напередодні випікали 40 фігурок у вигляді птахів їх називали "жайворонками” чи "голубами”. (роздає дітям "жайворонків”).
Рано-вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду. Коли вилазили на дерево, то приказували:
Діти разом: Пташок викликаю
З теплого краю
Летіть соловейки
На нашу земельку
Спішіть ластівоньки
Пасти корівоньки
Весна: Після цього стежили за тим, коли над ними пролетить якийсь птах. Це була добра ознака. Особливо раділи, якщо над головами з’являлись дикі гуси. Кожен брав соломинку і жбурляв услід птахам. Діти імітують рухи, приказуючи: - Гуси, гуси! Нате вам на гніздечко, і на здоров’ячко, а нам на тепло.
Ведучий: Весна-красна, ми дуже раді вітати тебе в нашому краю. Ми раді твоїм дарункам: теплу, першим квітам, пташкам, свято, яке ти нам принесла, святкують разом з нами сотні тисяч школярів. Для пташок вони готують тисячі штучних домівок. Ми любимо наших пернатих друзів. Це наші незамінні помічники в боротьбі з шкідниками полів, лісів, садів.
Сьогодні до нас завітали юннати гуртка "Людина і довкілля” - учні з обласної школи-інтернату.
Дитина: Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево. Але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім знову повертатися можуть лише птахи. І то не всі.
Мандрують птахи по-різному. Одні поодинці, інші – великими зграями. Але як би птахи не летіли вони завжди летять одним і тим же шляхом. Як же пташки знають куди летіти? Хто їм показує дорогу?
Більшість вчених вважає, що птахи звіряють напрям по сонцю і зіркам. Довгий Час вважали, що молоді птахи летять за старими. Але виявилося, що це не так. У зозуль, наприклад, старі птахи летять окремо від молодих. Отже, з’являючись на світ, птахи уже знають, куди вони повинні летіти з настанням холоду і за яким маршрутом.
Знають вони і те, коли потрібно вирушати в дорогу і що перед великим шляхом потрібно "нагуляти” жир, щоб підтримувати сили в далекому в важливому перельоті. Адже, є такі птахи, які можуть долати відстань 8000 км без жодної зупинки.
Ведучий: Ось уже скоро і перші птахи до нас прилетять. А чи все у нас готово. Як зустрінемо пташок? Для них треба хатки нові із рівненьких дощок.
(Діти йдуть за куліси).
Дитина: Андрій взяв татів молоток
І каже: Знаєш, татку.
Тепер іду я у садок
Хатинку будувати
Шпаки в садок нам прилетять
Коли весна прилине
В моїй хатинці закладать
Шпаки почнуть родину
А тато каже: Все це так
І до синка сміється
А знаєш, як хатинка ця
Що ти будуєш зветься?
(Діти повертаються зі штучними будиночками для птахів).
Ведучий: Діти, а як же називаються такі будиночки. А чи знаєте, як правильно їх будувати.
Дитина 1: Запам’ятайте! Не можна майструвати пташині будиночки з фанери, бо в них холодно і неспокійно – фанера звукопроникна.
Дитина 2: Дошки вистругують рубанком тільки з однієї сторони, всередині будиночків вони повинні залишатись не виструганими, щоб пташки могли чіплятись за них лапками.
Дитина 3: Кришки будиночків краще зробити не плоскими, а випуклими, щоб з них краще стікала дощова вода.
Дитина 4: Птахи не поселяться в будиночку, якщо вхідний отвір або льоток буде занадто вузьким або занадто широким.
Дитина 5: Пташиний будинок треба збити так, щоб в ньому ніде не було щілин.
Дитина 6: Синичник повинен бути глибоким і тісним – так зручніше синицям.
Дитина 7: Будиночок для мухоловок і горихвісток пофарбуйте зсередини крейдою – це подобається синицям.
Дитина 8: Якщо в звичайному поліні ви висвердлите отвір достатньої довжини, то одержите житло для мухоловок і достатньої довжини, то одержите житло для мухоловок і горихвісток.
Дитина: Майстрували не лінились
Все в нас зроблено на лад
Всі будиночки готові
І пташки уже летять
Дитина: Лунає клич з усіх країв
Лунає клич з-за гір, з ріки
Весна прийшла
Давай шпаків
У гості просимо, шпаки!
Горобець: Дім Новий! Кому? Шпакам?
Захоплю його я сам!
Я шпакам, я шпакам
Теремок цей не віддам
Я – розумний молодець
Славний хлопець-горобець!
Цінь цвірінь – Плиг-плиг-плиг.
В дім новенький на поріг.
(Ховається за одну "шпаківню”. Фонограма "Голоси птахів”).
Прилітають шпаки – 7 чоловік. Попереду старший шпак, за ним – 3 пари шпаків. Хлопчик і дівчинка.
Старий шпак: Ми у ріднім краї знову
А чи все нам тут готове?
Де б нам сісти, відпочити
Та водиченьки попити?
(Побачили шпаківні)
О! Збудували нам доми
Ну й доми, як тереми
Хлопчик: Прилетіли! Прилетіли!
Прилетіли вже шпаки.
Дівчинка: Зачекайте, любі птиці,
Вам дамо зерна й водиці.
(Відеречко з водою і насипають пшеницю).
Хлопчик: Гей, летіть шпаки сюди,
До зерна і до води
Шпаки: (поївши)
Збудували нам доми
Не доми, а тереми
(перебиваючи один одного)
Цей будинок буде мій
А це – мій
А це мій!
Старший шпак: Тихше, галас на здіймайте
Краще парами ставайте
Зараз я вперед піду
По домах вас розведу
Першу пару поведу
Першій парі дім знайду.
1 пара шпаків: Ну ходім, ну ходім!
Нас новий чекає дім
Ох, до чого ж гарний він –
Тепло, затишно у нім
(Перша пара ховається за шпаківнею)
Старий шпак: (другій парі)
Вас тепер я поведу
Вам також я дім знайду
2 пара шпаків: Ну ходім, ну ходім
Нас новий чекає дім
Ох, до чого ж гарний він –
Тепло, затишно у нім
(ховається за шпаківнею)
Старий шпак: Третю пару поведу
Третій парі дім знайду
3 пара шпаків: Ой, ходім, ой ходім,
Ми в новий в’їжджаєм дім!
Горобець: (визирає з-за шпаківні)
Тут живуть вже пожильці
Неабихто – горобці!
(передражнює шпаків)
Ох, до чого ж гарний дім,
Тепло, затишно у нім.
3 пара шпаків: Горобці! А ну тікайте!
Горобець: Не втечу, і не лякайте.
3 пара шпаків: Забирайся звідси враз, -
дім збудовано для нас!
Горобець: будинок цей люблю
Звідси й кроку не ступлю
3 пара шпаків: Що нам діяти – робити
Де ми, бідні. Будем жити (плачуть)
Старший шпак: Заспокойтеся, малі
Киньте сльози і жалі
Ми вас виручили з біди (кличе всіх)
Гей, шпаки, летіть сюди.
(Шпаки оточують Старшого шпака, про щось домовляються, а потім роблять з мотузки петлю, розкладають її на землі, а всередину кладуть "черв’яка”)
Старий шпак: (співає)
А виходь, горобець
Подивись, горобець
Ось лежить черв’ячок
Солоденький бочок.
Горобець: (визирає)
Черв’ячка кортить мені
Може з’їсти, а чи ні.
(Вилітає з шпаківні)
Старший шпак: Ти, горобчику, не бійся
Зерно клюй, води напийся
Черв’ячком поласуй теж.
(Горобець починає клювати черв’яка, шпаки в цей час швидко затягують петлю.
Шпаки: А тепер вже не втечеш!
Горобець: Що ви робите? Пустіть!
Може вам набридло жить?
Знайте вдачу ви мою
Я всіх вас один поб’ю!
Шпаки: Тихше, тихше, ба який!
Зерно клюй, водичку пий.
Ось тобі черв’ячок – солоденький бочок
З’їж його, поласуй трішки
(З’являється кішка)
Шпаки: Кішка! Кішка! Кішка! Кішка!
(Шпаки відлітають, горобець стрибає на одній нозі, намагається вирватись з петлі.
Кішка повільно підкрадається до нього. Горобець від страху завмирає на місці)
Кішка: (улесливо)
Ну, горобчику, стрибай
Не втомились ніжки?
Ти потрапив так і знай
В пазурі до кішки
Горобець, горобець
З’їм тебе я – ї кінець.
Горобець: Що ж це буде з горобцем?
Кішка з’їсть, мене живцем
Ой, рятуйте! Всі сюди!
Шпаки: Добре, виручим з біди.
(Шпаки визволяють горобця з петлі і всі розлітаються.
Кішка стрибає на те місце, де був горобець, але вже пізно)
Кішка: От невдача так невдача!
Ну нехай вже буде так
Я за птахом не заплачу
Худорлявий, м’яса мало, -
Їсти б я його не стала
(Облизуючись, іде геть. Горобець і шпаки злітаються знову)
Горобець: Друзі, щира дяка вам
Хату вашу я віддам
До побачення! Прощайте
А за клопіт – вибачайте.
Шпаки: Ти шпаків не забувай
В гості, друже, прилітай!
Горобець: Я за послугу велику
Не забуду в. довіку
Шпаки: 1. У шпаків сьогодні свято
Прилетіли ми в садок
І на свято в нашу хату
Щиро кличем всіх діток.
2. Повернулися ми з півдня
В свій садок у рідний край
І весну-красну принесли
Мальовничий дивограй
(Фонограма "Голоси птахів”. Шпаки розлітаються).
Ведучий: Ось яка оказія сталася з нашими першими гостями – шпаками і забіякою-горобцем. А ось чи можна вивішувати шпаківні, синичники, мухоловочники одразу в один час? На це питання нам дасть відповідь Абетка природничих знань.
Абетка: Добрий день, дорогі друзі. Я – Абетка природничих вітаю вас зі святом "Зустріч птахів”. Для того, щоб ваші домівки заселили потрібні господарі, їх не можна вивішувати всі одразу. Шпаківні і трясогузочники розвішують з 20 березня по 10 квітня, тобто під час прильоту хазяїв, синичники до 15-20 квітня, а мухоловочники будуть доречі тільки до 1 травня.
Діти, на наше свято завітали не лише шпаки, а й інші перелітні птахи. Пташка, яка ось-ось прилетить до нас невеличка, завбільшки з горобця, на порівняно довгих тонких ногах. Забарвлення оперення біле і сіре, щоки білі, решта голови і горло – чорні. Це дуже рухливий птах. Часто можна побачити як він жваво бігає по землі. Та найхарактернішим для цієї пташки є дуже довгий хвіст, який вона швидкими рухами весь час підсмикує догори. (це трясогузка)
(Приліт трясогузки. Фонограма "голоси птахів”)
Трясогузка: Мене звуть трясогузка або біла плиска. В народі кажуть, що своїм хвостом я кригу розбиваю, бо прилітаю саме під час скресання річок і часто мене можна побачити на крижинах. Я люблю оселятись поблизу води струмка, криниці чи великої калюжі. Охоче селюсь і поблизу людей – в клунях, під стріхою, в дуплах дерев, просто на землі. я принесла вам на крильцях не лише весняні дні, а й цікаву вікторину про птахів.
1. У якого птаха найбільша сім’я? (сіра куріпка, 26-28 пташенят)
2. Чи бувають перелітні звірі? (кажани)
3. У якого птаха найкращий зір? (у орла, бачить з висоти 3 км у траві мишу)
4. Гніздо якого птаха схоже на рукавичку? (синиця-ремез)
5. Назвіть найбільшого птаха України. (дрофа)
6. Назвіть найменшу пташку України. (корольок)
Абетка: Птахи приваблюють нас не лише красою польоту, але й приємними, мелодійними голосами. Спів птахів, це сигнал самця адресований самці, щоб полегшити їх зустріч, а головне, попередити інших птахів свого виду про те, що дана гніздова територія вже зайнята. Про одного з кращих співаків моя загадка: Ми пішли до гаю вдвох. Я й сестра Маринка. А в гаю тім тьох та тьох та іще так дзвінко. Що за співанки? Чиї? То співають … (солов’ї)
Джерело: http://zastupnik.at.ua |