СТРУКТУРА УРОКУ ЧИТАННЯ ТА ВИДИ РОБІТ НА КОЖНОМУ ЕТАПІ УРОКУ
I. Організація учнів до роботи.
II. Вправи на розвиток навичок читання. Види робіт: - вправи на тренування дихального апарата; - вправи для розвитку артикуляцій; - вправи для розвитку мовленнєвого апарату; - вправи для розширення площі зорового сприймання; - вправи для нарощування темпу читання; - вправи на розвиток осмисленого читання, процесів мислення, уваги, пам’яті.
III. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання. Види робіт: - підготовка відповідей на запитання, записаних на дошці чи сформульовані усно; - вибіркове читання за завданням; - переказ за планом; вказаним учителем (за частинами, поетапно, в цілому, стисло, детально, творчо); - читання вказаних текстів, що містить твір (міркування героя, опис, розповідь одного з героя...); - знаходження подібних рядків до запропонованих учителем; - встановлення за ілюстрацією змісту відповідної частини твору і зачитування її; - читання в особах; - виразне читання; - словесне малювання; - тлумачення читання; - читання-драматизація; - трансформація діалогічного мовлення персонажів твору в розповідне; - характеристика дійових осіб; - читання напам’ять і т. ін.
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. Підготовча робота до сприймання тексту. Види робіт: - робота з наочністю; - розповідь учителя, бесіда; - лексико-семантична робота, лексико-стилістична робота, лексико-орфоепічна підготовка; - ознайомлення з планом роботи над твором; - вправи над класифікацією; - робота зі змістом підручника; - читання додаткових матеріалів учителем, учнями; - створення проблемної ситуації; - робота з основними структурними елементами книжкового апарату; - прогнозування змісту твору за вказаними ознаками; - робота над заголовком твору; - актуалізація, уточнення і доповнення знань та уявлень учнів про явища, факти, події, що зображені у творі; - постановка мети вивчення матеріалу і т. ін.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок. Види робіт: - читання тексту учнями, вчителем; - комбіноване читання (вголос-мовчки, учні-вчитель); - відповіді на запитання, поставлені до читання; - бесіда-роздум над прочитаним; - зіставлення запропонованих прислів’їв, приказок із прочитаним текстом; - відповіді на запитання (завдання), вміщені у кінці тексту; - визначення серед запропонованих запитань (завдань) тих, що мають (не мають) відношення до тексту; - встановлення фактологічного ланцюжка подій; - робота з наочністю, ілюстрацією підручника; - постановка запитань учнями; - ведення діалогу з автором твору; - кодування інформації, вміщеної в тексті.
VI. Повторне читання тексту учнями і робота над текстом. Види робіт: - орфоепічне читання; - тлумачне читання; - акцентологічне читання; - навчальне читання з постановкою таких запитань, котрі почина-ються зі слів: Чому? Де? Коли? Як?; - вправи з розвитку техніки читання; - подія тексту на частини; - складання словничка образних слів, антонімів, синонімів, порів-нянь, крилатих виразів; - робота над фразеологією і мовними засобами; - детальний переказ прочитаного; - оглядове читання з елементами вибіркового; - поєднання колективного читання з індивідуальним; - знаходження завершених за змістом частин тексту; - визначення головної думки твору; - композиційний аналіз; - складання плану; - переказ за планом; - підготовка до стислого переказу і стислий переказ прочитаного; - аналіз вчинків дійових осіб та їх мотивів; - словесне малювання; - робота за ілюстрацією (впізнання і переказ відповідної частини, опис); - вправи на розширення "поля читання”; - інтонаційне читання; - логічне читання.
VII. Узагальнююча бесіда за змістом твору. Види робіт: - розкриття ідейної спрямованості тексту; - розкриття теми (основної думки) за опорними запитаннями; - бесіда з метою підготовки до творчої роботи над текстом; - бесіда за опорними запитаннями; - робота з ілюстрацією підручника; - робота з основними структурними елементами книжкового апарату; - висловлення оцінних суджень; - з’ясування причиново-наслідкових зв’язків; - навчання технологій логічного читання; - вибіркове читання; - робота в групах та ін.
VIII. Робота над виразністю читання твору. Види робіт: - складання партитури читання тексту на основі усвідомлення ідейно-змістової та емоційно-образної спрямованості тексту; - слухання фонозапису твору; - вправи на інтонування речень; - читання-драматизація; - групове (індивідуальне) читання; - вправи на регулювання гучності голосу; - тональне читання; - трансформативне читання; - заучування напам’ять; - декламація; - читання в особах; тощо.
IX. Застосування знань на основі творчої роботи над текстом. Види робіт: - творчий переказ; - розповідь за аналогією; - ілюстративна робота (словесне, графічне малювання); - колективна декламація; - читання-інсценізація; - постановка "живих” картинок; - складання сценарію за прочитаним (4 клас); - робота над деформованою структурою тексту; - комунікативне читання; - уточнююче читання; - складання усної (письмової) анотації до прочитаного твору; - продукування діалогів; - складання монологів від імені головного героя або одного з них за прочитаним змістом твору; - складання описів з елементами міркування; - робота над лексико-семантичними групами; - робота над засобами виразності тексту (визначення ролі тієї чи іншої частини мови в описі, розповіді, міркуванні персонажів, подій, вчинків, ...); - запис нової думки (слів, виразів); - трансформативне читання-розповідь і т. ін.
X. Підсумок уроку. Види робіт: - Встановлення спільних і відмінних рис у текстах, які розглядалися на уроці; - Бесіда-роздум творчого характеру; - Розв’язання завдань на основі тексту; - Постановка запитань до текстів учнями; - Ведення словників ("Золоті зерна”, "Перлини мудрості”, "Барвисті слова” і т. ін.); - З’ясування спільних (відмінних) завдань (запитань) у методичному апараті підручника до розглянутих на уроці текстів; - Запис за опорною схемою основної думки; - Аналіз книжкових ілюстрацій (демонстраційних малюнків) до розглянутих текстів; - З’ясування позиції учня "автора” ("художника”) тексту і т. ін.
XI. Домашнє завдання. Види робіт: - Вибіркове читання пейзажних описів, подій, слів головного героя, авторських слів, діалогів; - Графічне малювання; - Складання плану; - Добір інших заголовків; - Виписування найвлучніших слів для характеристики героїв, подій, вчинків, описів; - Складання діалогу з героями, автором; - Добір прислів’їв, приказок; - Вивчення напам’ять; - Визначення головних і несуттєвих слів у тексті (абзаці); - Підготовка однієї з частин тексту до виразного читання; - Перекодування жанру твору; - Складання таблиць почуттів за прочитаним і т. ін.
Організація уроку ознайомлення з новою буквою в курсі навчання грамоти
І. Організаційний момент.
ІІ. Повторення вивченого на попередньому уроці. Види робіт: - читання учнями напам’ять віршів, скоромовок про вивчену букву, розгадування загадок; - словниково-логічні вправи; - розв’язування фонетичних задач з якісною характеристикою звуків; - конструювання і моделювання слів, словосполучень, речень; - алфавітне називання вивчених літер, розпізнавання знайомих літер серед інших.
ІІІ. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи. Види робіт: - заучування напам’ять (загадки, прислів’я, скоромовки); - виділення звуків із зручної позиції: активне вимовляння виділених звуків); - спостереження за артикуляційними особливостями; - віднесення виділених звуків до голосних чи приголосних (зістав-лення твердого і м’якого); - позначення звуків умовними значками; - вправи на впізнавання звуків у заданих учителем словах; - самостійний добір учнями слів із звуками в різних позиціях; - аналітичні і синтетичні вправи із звуками (на утворення та аналіз складів-злиттів).
ІV. Ознайомлення з буквою. Види робіт: - алфавітна назва букви; - демонстрація малої і великої літери, їх структурний аналіз; - ознайомлення з місцем букви у касі розрізної азбуки; - друкування букви на дошці (зошитах, повітрі); - ігрові вправи
I. Вправи з читання. Види робіт: - складання складів, слів із букв розрізної азбуки; - читання складових таблиць; - читання слів у колонках з опорою на виділені злиття; - читання колонок слів за фонетичним, лексичним, граматичним напрямком.
VІ. Робота з підручником. Види робіт: - читання колонок слів за букварем; - аналіз ілюстрацій; - робота з моделями слів, речень, їх аналіз; - бесіда-аналіз на тему тексту; - читання тексту вчителем (учнями); - колективне (індивідуальне) читання – аналіз речень, тексту.
VІІ. Творча робота. Види робіт: - складання моделей складів, слів, речень за ознакою, вказаною учителем; - читання-прогнозування; - піктографічне читання; - гра-мініатюра; - складання речень за малюнком (предметним, сюжетним); - словниково-логічні вправи на класифікацію, групування, вилучення зайвого, на доповнення, на підведення родових понять під видові і навпаки; - впізнавання літери за описом; - утворення складів, слів за вказаною ознакою, добір до моделей складів, слів, речень; - складання розповіді (казки) про букву та ін.
VІІІ. Підсумок уроку. Види робіт: - алфавітне називання вказаних літер; - читання прямих і обернених складів із вивченою літерою; - розгадування фонетичних задач; - порівняльна характеристика звуко-складової (звуко-буквеної) структури слова (слів); - аналітико-синтетичні вправи; - гра; - знаходження на сторінці букваря матеріалу за вказаною ознакою; - розповідь учнів про найцікавіші завдання уроку; - пригадування вивченого напам’ять та ін.
Структура занять з дитячою книжкою
1. Підготовка учнів до сприйняття на слух визначеного вчителем твору (книжки) (до 2 хв). 2. Виразне читання і перечитування твору вчителем (до 5 хв). 3. Колективне відтворення прочитаного в деталях, картинах, роздуми над прослуханим (до 5 хв). 4. Колективний розгляд книжки, в якій вміщено прочитаний твір, з метою осмислення зовнішніх ознак сприйнятого на слух змісту (на обкладинці і в тексті) і знаходження в книжці тексту, з яким познайомилися (до 7 хв). 5. Рекомендації до самостійної позаурочної діяльності з книжками (до 2 хв).
Ø Обсяг книжки не має перевищувати 16 сторінок. Ø Обсяг тексту має складати 1-1,5 сторінки від загального обсягу книжки. Ø Ілюстративний матеріал на сторінці книжки має займати близько 75% її площі і бути чітким, кольоровим.
|