Книжкове
оточення і активна самостійна робота з книжкою формує особистість, яка
хоче зрозуміти навколишній світ і змінити його. Ввести дитину в
оточуючі її різні сфери цього світу, навчити розуміти мову цих сфер,
допомогти дитині, не запізнившись, визначити ту сферу, що найбільшою
мірою відповідає її здібностям, структурі особистості, запитам і де
вона тому може відразу і, звичайно, надалі проявити себе повно і
всебічно – ось такою повинна бути мета навчально-виховного процесу на
початковій ланці навчання у школі майбутнього. Досягти її нелегко, але
необхідно.
За
функціональною спрямованістю, поставленими метою і завданнями для
кожного етапу формування читацької самостійності існує своя типова
структура уроку позакласного читання.
Початковий етап
1. Розв’язання завдань з орієнтування в групі книжок з метою вибору необхідної книжки за вказаною вчителем ознакою (3 хв.).
2. Читання книжки (твору) вчителем вголос (7 хв.).
3. Бесіда-роздуми над прослуханим (4-5 хв.).
4. Самостійне знайомство учнів із новою книжкою як засіб підготовки до наступного читання (5 хв.).
5. Читання учнями твору вказаного вчителем (10-13 хв.).
6. Вияв і оцінка якості самостійного читання-розгляду незнайомої книжки (10 хв.).
7. Рекомендації до самостійної позаурочної індивідуальної (колективної) діяльності з книжками(1-2 хв.).
Основний і завершальний етапи
1. Колективна робота з книжками, прочитаними до уроку; визначення книжок для всебічного аналізу і обговорення (5-7 хв.).
2. Бесіда про героїв прочитаних книжок, авторів книжок (30 хв.).
3. Доповнення, розширення, уточнення читацького досвіду дітей учителем (5-7 хв.).
4. Домашнє завдання (1-2 хв.).
Примітка.
Творчість при підготовці і проведенні уроків позакласного читання
повинна проявлятися не в зміні типової структури уроку, а у доборі
навчального матеріалу і прийомів навчання, в майстерності втілення і
реалізації методичного задуму.
Завершуючи навчання у початковій школі, діти повинні знати:
види доступної літератури – художньої, науково-пізнавальної, довідкової, періодичної, публіцистичної;
можливі теми читання;
зовнішні ознаки книжки і різні типи позатекстової інформації;
правила гігієни читання.
Повинні вміти:
ставити для себе мету звернення до книжок;
звертатися за бібліотечно-бібліографічною допомогою;
переглядати якомога більше книжок з метою вибору книжки для читання;
визначити для себе зовнішні показники змісту книжки і, орієнтуючись на них, здійснювати прогнозування змісту книжки;
вибирати книжку, яка найбільше відповідає поставленій меті;
усвідомити зміст вибраної книжки, максимально використовуючи свої читацькі можливості;
дотримуватися при самостійній роботі з книжкою правил гігієни читання.
http://mir-shkola.ucoz.ua/
Джерело: http://teacher.at.ua |